22. 4. 2024
 R5 0250

Vystoupení Police Symphony Orchestra ukončilo Smetanovu Litomyšl

Litomyšl – Symfonický orchestr v zámeckém nádvoří, o dvě stě metrů dál nad hlavami diváků heliový balón se sólistkou Barborou Polákovou. Uprostřed koncertu se pak přímo v zámeckém nádvoří z ničeho nic zjevila francouzská zpěvačka Zaz. Závěr 64. ročníku festivalu si získal nemalou pozornost. V pátek hostila Smetanova Litomyšl setkání české vlády a kolegia Evropské komise v čele s jeho předsedkyní Ursulou von der Leyenovou. V neděli pak ve Velkém finále s Police Symphony Orchestra rozehrála show, kterou nikdo ani v nejmenším neočekával. 

„Ročník, na který nebude možné zapomenout. Takový, po kterém si divák znovu řekne: Ano! Tohle v nás přece dokáže vzbudit živá hudba,” vypráví ještě před zahájením o plánech letošní Smetanovy Litomyšle její ředitel Jan Pikna. A soudě podle počtu nadšených návštěvníků se festivalu zadařilo. Hostil na 2.700 účinkujících v 45 pořadech, výstavy a oblíbený doprovodný program Festivalové zahrady. „Stejně jako kolegové jsme i my do letošního ročníku vstupovali s obavami o návštěvnost. Do hledišť si však nakonec našlo cestu přes 23.000 diváků, díky nimž hlásíme vyprodanost 81 %,” popisuje Pikna spokojeně.

foto: František Renza

Že na letošní Smetanovu Litomyšl opravdu dlouho nezapomenou, mohou potvrdit i návštěvníci finálového koncertu. Dramaturgie letos poprvé sáhla po amatérském orchestru. Program anoncoval mládežnické těleso Police Symphony Orchestra s Janem Cinou, Bárou Polákovou, Ivo Kahánkem, Vendulou Příhodovou, Janem Sklenářem a Karolínou Soukupovou. Běžný koncert se však během několika úvodních minut změnil na audiovizuální show, která rovnocenně využívala a videopřenosem propojovala hlavní a doprovodnou scénu festivalu.

A tak mezitím, co v zámeckém nádvoří hrál orchestr, v zahradách se nad hlavami užaslých diváků vznášela a zpívala Barbora Poláková. Zatímco se na hlavní scéně střídali zmínění zpěváci a Ivo Kahánek preludoval Vyletěla holubička, pódium v přilehlých zahradách opanovaly krasobruslařky a nedaleké náměstí rozsvítil ohňostroj. Obě scény pak díky přenosu nahlédly do obývacího pokoje francouzské zpěvačky Zaz. Že nejde o stovky kilometrů vzdálený prostor, diváci poznali s oddalující se kamerou, v okamžiku, kdy Zaz chodbou prošla přímo na pódium a koncert korunovala několika svými písněmi.

foto: František Renza

„Festival letos provázelo motto A znovu láska… – sbírka milostných básní od Jana Skácela. Divákům jsme proto chtěli navodit pomyslný pocit ‚motýlů v břiše’, které člověk zažívá v okamžiku zamilování. Moment silný natolik, že jakákoliv spojitost s ním v člověku opět a okamžitě vyvolá hřejivé pocity. Chvíli tak překvapivou a intenzivní, že člověkem zatřese na celý život. První letní lásku, na kterou se nikdy nezapomíná,” vysvětlují dramaturgický záměr režiséři večera David Ostružár a Dominik Kalivoda.

foto: František Renza

O návštěvě popové divy nevěděla kvůli kýženému momentu překvapení ani většina pořadatelů. Plány se odehrávaly mezi úzkým vedením festivalu, orchestrem a patronem koncertu – litomyšlskou firmou Adfors. „Bylo skvělé spolupracovat s lidmi, kteří mají nadšení a energii dělat věci mimo dlouhodobě zajetou škatulku. Jsou to ‚nabíječky’ a krásně se s nimi hledá řešení, jak dostat do Litomyšle a zaplatit zpěvačku takového formátu. A pak, jak řekl náš pan ředitel, sny se mají plnit,” popisuje personální ředitelka Adfors Lucie Vejačková. Právě za ní totiž nadšenci z festivalu a orchestru spiklenecky přišli s prosbou o pomoc.  Sen PSO, Smetanovy Litomyšle i Adfors v dojetí, nadšení, slzách i standing ovation prožila do posledního místa plná hlediště nádvoří litomyšlského zámku a přilehlých Klášterních zahrad. „Věříme, že motýlí chvění si domů nesou úplně všichni,” dodává Petra Soukupová, orchestrová máma.

foto: František Renza

Police Symphony Orchestra

Police Symphony Orchestra (PSO), symfonický orchestr z Police nad Metují je nadšenecký soubor mladých hudebníků, kteří si krátce řečeno dělají, co chtějí. Svým repertoárem, o kterém členové orchestru pravidelně hlasují, těší posluchače po celé republice. Fanoušci PSO spolu s hudebníky často pomáhají vybraným dobročinným projektům, kterým poslali už přes dva miliony korun.

PSO od svého vzniku v roce 2010 spolupracoval s mnoha známými umělci a soubory (např. Tomáš Klus, Marta Kubišová, Ivo Kahánek, Divadlo Járy Cimrmana, Balet Národního divadla ad.), hudbou a pozitivní energií zaplnil mnohé sály (včetně Lucerny či O2 areny), i otevřené prostory pod širým nebem (hrál např. v Adršpašských skalách, před nemocnicemi, na safari, na Národní třídě a díky busking tour se stal největším pouličním hudebním tělesem na světě). Zakladatelka PSO Petra Soukupová získala za svou filantropickou činnost Cenu Via Bona
a v roce 2019 byla vybrána časopisem Forbes do výběru mladých talentů 30 pod 30. V roce 2022 orchestr kvůli náročnosti svých projektů založil vlastní pěvecký sbor. Díky němu a takzvaným PSOborcům, technickým pomocníkům hudebního ansámblu, přesáhl počet členů PSO číslo 150. V současné době PSO hraje pod taktovkou Joela Hány a Kryštofa Koska.

Od roku 2019 doprovází hudebníky kamery – v koprodukci s Českou televizí se o tomto fenoménu mezi mladými orchestry točí celovečerní časosběrný dokument. Do kin půjde v roce 2023.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

289180992 1181938165989701 3233450352967545184 N Previous post Letní škola filosofie se i letos uskuteční v broumovském klášteře
Kodak Digital Still Camera Next post Svátky růží aneb Z pohádky do pohádky